Het verhaal van Samuel Schöffer

Samuel Schöffer (30, Rotterdam) is projectingenieur in de groep stoom en warmte bij Witteveen+Bos. Hij werkt mee aan projecten in de energietransitie, met name op het gebied van groene waterstof en warmte.

Geconcentreerde energie

‘Ik ben een bèta en heb werktuigbouwkunde en civiele techniek gestudeerd. Ik weet hoe energie, gassen en vloeistoffen zich gedragen en hoe je die kan beïnvloeden met machines. Energie boeit me enorm: waar je het ook in stopt of in omzet, energie blijft behouden. Zo kun je chemische energie omzetten in warmte, warmte in beweging, beweging in elektriciteit en elektriciteit weer in chemische energie. Fascinerend toch? Fossiele energie is in dat opzicht een wondermiddel – na een proces dat miljoenen jaren duurt ontstaat er geconcentreerde energie in vloeistof, gas of vaste stof. Maar er is een duidelijke keerzijde: klimaatverandering.’

Groene waterstof

‘Ik heb een idealistische insteek en wil na een werkdag thuiskomen met het idee dat ik iets heb bijgedragen. Duurzame alternatieven zijn volop in ontwikkeling, maar het is soms nog moeilijk concurreren met fossiel. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat energie altijd beschikbaar is? Hoe produceer je duurzame warmte op hoge temperatuur? Groene waterstof is een van de antwoorden. Bij Witteveen+Bos ben ik onder andere betrokken bij de ontwikkeling van een groene waterstoffabriek in de haven van Rotterdam. We helpen klanten op basis van technische onderbouwingen bij het maken van de juiste beslissingen om de transitie naar een duurzaam energiesysteem te maken.’