Ontwikkeling geopolymeerbeton voor 3D-printen in de bouw

In samenwerking met projectontwikkelaar Tervia’s werkt Witteveen+Bos mee aan de ontwikkeling van een cementvervangend mengsel. Dit mengsel wordt ontwikkeld op basis van geopolymeren om het te kunnen gebruiken in een full-scale 3D-printer. Het is onze ambitie om met deze ontwikkeling de eerste 3D-printopdracht met geopolymeerbeton op gebouwniveau te realiseren. Het deel van de constructie dat niet geprint wordt, zal zo circulair mogelijk opgetrokken worden.

Pro’s en contra’s 3D-printing

3D-printen biedt enkele belangrijke voordelen. Zo gaat het printen snel en beperk je het materiaalgebruik tot een minimum. Bovendien speelt het in op de verdere digitalisering van de bouwsector en biedt het een grote vormvrijheid. Het nadeel van deze techniek is echter dat cementhoudende printbeton een hoge CO2-impact heeft, wegens het hoge cementgehalte. Dit tot wel twee tot drie keer meer in vergelijking met klassiek beton. Door een 3D-printer te voeden met geopolymeerbeton kunnen we maximaal inzetten op een vooruitstrevende bouwtechniek, zonder in te boeten op duurzaamheid. Dit is een win-win situatie, omdat het printen minder materiaal vergt en door gebruik te maken van geopolymeerbeton is dit bovendien veel duurzamer.

Witteveen+Bos begeleidt de ontwikkeling van geopolymeerbeton

Om tot de meest geschikte samenstelling te komen, is het essentieel dat met een aantal parameters rekening wordt gehouden gedurende het ontwikkelingsproces:

• het mengsel moet geprint kunnen worden, wat betekent dat het stapelbaar moet zijn;
  • het mengsel moet verpompt kunnen worden naar de spuitmond van de printer;
  • het mengsel moet ook voldoen aan de vereiste bouwvoorschriften.

Witteveen+Bos begeleidt de ontwikkeling van het geopolymeerbeton. Maar ook bij het ontwerp en tijdens de latere printactiviteiten zullen we de nodige technische bijstand verlenen. We streven ernaar om in het voorjaar van 2022 deze wereldprimeur te kunnen opleveren op een nog nader te bepalen projectlocatie in België.