Haalbaarheid bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam

Een bypass voor scheepvaart naast een van ‘s werelds grootste dammen, de Itaipudam, betekent mogelijk een grote stimulans voor de ontwikkeling van de economie en verduurzaming van logistiek voor vijf Latijns-Amerikaanse landen. Beheermaatschappij Itaipu Binacional heeft Witteveen+Bos de opdracht gegeven een haalbaarheidsstudie te doen naar een bypass door middel van sluizen, om scheepsverkeer mogelijk maken over de bovenloop van de Paraná-rivier op de grens tussen Brazilië en Paraquay. De tweede fase van deze studie is inmiddels afgerond.

Witteveen+Bos onderzocht de technische, economische, ecologische en sociale haalbaarheid van deze bypass over de rivier de Paraná. Het onderzoek richt zich op het overbruggen van een hoogteverschil van 125 meter, wat mogelijk is met drie of vier sluizen en bestaat uit een technisch ontwerp, een analyse van de milieu- en sociale impact en een economische kosten-batenanalyse.

Voor de nautische haalbaarheid met fast-time simulaties hebben we samengewerkt met MARIN, ’s werelds grootste onafhankelijk kennisinstituut voor de maritieme sector en voor de transportprognose met STC-Nestra/Gistran. Voor een konvooi van 2 x 2 duwbakken is de bypass haalbaar. Het in de tweede fase onderzochte konvooi van 3 x 2 duwbakken heeft veel aanbevelingen opgeleverd die tot een haalbare bypass kunnen leiden. Om dit te kunnen vaststellen, hebben we Itaipu Binacional nautische real-time simulaties en andere vervolgstappen aanbevolen.

De Itaipudam is de grootste waterkrachtcentrale ter wereld met een unieke productiecapaciteit van duurzame energie en wordt ook wel een van de zeven ingenieurswonderen van de moderne wereld genoemd. De dam is 7,7 kilometer lang en de waterkrachtturbines produceerden in 2016 103 TWh duurzame energie, wat voldoende is voor 75 % van de nationale energiebehoefte van Paraguay en 17 % van de totale Braziliaanse energiebehoefte.