Aquafin Mechelen-Noord zet in op duurzaamheid

Afvalwaterzuiveringsbedrijf Aquafin zet volop in op duurzaamheid. Om de rwzi in Mechelen-Noord van groene stroom te voorzien, vraagt het bedrijf advies aan Witteveen+Bos. Dit specifiek om onderzoek te doen naar de installatie van een zonnepark met 750 kW piekvermogen op de nabijgelegen stortplaats. Dit alles resulteert in een hernieuwbare energie installatie, die ongeveer 25 % van de energievraag van de site kan invullen.

Haalbaarheidsstudie en business case vormen basis voor zonnepark

Witteveen+Bos verzorgt een haalbaarheidsstudie, een business case en het ontwerp van het zonnepark, waarbij we het vermogen van de totale installatie optimaal afstemmen op het elektriciteitsverbruik van de locatie. Bovendien zorgen we ervoor dat het ontwerp milieutechnisch en visueel geïntegreerd kan worden in de omgeving. Dankzij een goede ruimtelijke inpassing en integratie zal het zonnepark de functie van de stortplaats immers niet beïnvloeden op lange termijn.

Witteveen+Bos begeleidt het volledige traject

In deze haalbaarheidsstudie geven we bijzondere aandacht aan het geotechnisch onderzoek, omdat de stortplaats geen stabiele ondergrond heeft. Zo houden we rekening met stabiliteit, alsook het in stand houden van de afdeklaag. We stellen voor Aquafin ook de vergunningsaanvraag op en adviseren hen in het vergunningstraject, bij het aanbestedingsdossier en de projectrealisatie. De realisatie van het zonnepark zal de rwzi Mechelen-Noord van Aquafin de komende 25 jaar van eigen groene stroom voorzien.