Het verhaal van Raphaël van de Velde

We moeten met energie-opslag aan het werk. Die gedachte ontstond zeven jaar geleden. Ik was me aan het oriënteren, omdat ik toe was aan iets anders. Ik kwam in contact met Wiebrand Kout van Elestor, een startup die bezig was met de ontwikkeling van een waterstofbromide flowbatterij. Er is behoefte aan goedkope energie en zijn batterij zou daarin kunnen voorzien. Het idee van een waterstofbromide batterij was niet nieuw. Het is afkomstig van de NASA, maar nooit gerealiseerd.

We hebben in 2017 een pilot met de waterstofbromide batterij gedaan op onze eigen parkeerplaats op de Leeuwenbrug in Deventer en een tweede, grotere, pilot in Emmeloord in 2020 afgerond. Door deze projecten hebben we veel geleerd over waterstof en de veiligheids- en vergunningsaspecten.

Ik heb de afgelopen zeven jaar de belangstelling voor en ontwikkeling van waterstof als energiedrager zien toenemen. Daarom zijn we partners gaan zoeken om samen een groene waterstofproductie te ontwikkelen. We wilden het gewoon gaan doen, laten zien dat het veilig kan. Uiteindelijk zijn we in 2020 gestart met een coalitie van bedrijven en instellingen in Deventer om een schaalbaar waterstofsysteem te ontwikkelen: GROHW, GReen, Oxygen, Hydrogen and Wasteheat. De uitkomst van GROHW moet een schaalbaar ontwerp opleveren dat ook toepasbaar is in andere industriegebieden.

Witteveen+Bos staat als waterstofdeskundige organisatie intussen door GROHW prominent op de kaart. We worden gevraagd in allerlei waterstofprojecten in Nederland en België. Het leuke van Witteveen+Bos is dat je als professional de vrijheid krijgt als je een idee hebt of project wilt ontwikkelen.