Het verhaal van Huig de Waardt

Dat ik mag bijdragen aan de versterking van de Afsluitdijk en specifiek het ontwerp van de spuisluizen in de Afsluitdijk maakt me trots. Door klimaatverandering stijgt de zeespiegel, verwachten we zwaardere stormen en verhoogt de piekafvoer van onze rivieren. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden wordt, de dijk in opdracht van Rijkswaterstaat versterkt met al zijn kunstwerken en de afvoercapaciteit vergroot.

De Afsluitdijk is een icoon. Het is fascinerend om een inkijkje te krijgen in het ontwerp van de spuisluizen. Bij de aanpak van de uitdagingen van nu begrijp je steeds beter hoe knap Lely’s negentig jaar oude ontwerp in elkaar steekt.

Voor mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling is dit project een fantastische kans. Het werk is complex, ik word als ontwerpleider bestaande spuimiddelen vanuit het bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) uitgedaagd buiten de kaders denken. Het is een uitdaging om het team binnen de volatiele context op één lijn te houden. Met ons team versterken wij de vijf bestaande spuicomplexen van de Stevin- en de Lorentzsluizen. Ons werk omvat onder andere het vervangen van de 50 bestaande hefschuiven met de 100 bijbehorende aandrijvingen, het versterken van de bestaande pijlers en noordelijke heftorens, het droogzetten en renoveren van de 25 bestaande spuikokers, vervangen en versterken van de bestaande bodembeschermingen, renovatie van de 50 verkeersbruggen, vervangen van de 25 fietsbruggen en dat alles terwijl we het water blijven keren en afvoeren en de snelweg open houden.

In de heftorens vervangen we de bestaande aandrijvingen met ballastblokken door hydraulische aandrijvingen. Hierdoor zijn de schuiven ook bij stroomuitval zelfsluitend. De essentie van het monument ligt in het silhouet van de heftorens. Dus hoe vervang je de aandrijvingen?

Hierover zijn we met ons Levvel projectteam, collega’s van de uitvoering en Rijkswaterstaat in gesprek. We hebben in Harlingen een 1-op-1 mock-up gebouwd van een heftoren om te oefenen. Een project als dit haalt het beste uit mensen, we worden uitgedaagd tot innovatie, vernieuwing en veilig denken en werken. Ik hou me al vier jaar met de Afsluitdijk bezig en ik verwacht dat er nog wel twee bijkomen. Als je in een project als dit zit, lijkt het de wereld, je gaat er helemaal in op. En heel Nederland kijkt over je schouders mee.